Varhany kostela sv. Mikuláše v Praze
V pražském malostranském kostele sv. Mikuláše postavil jezuitský varhanář Thomas Schwarz postupně tři nástroje. Do dnešních dnů se dochovaly dva z nich: velké varhany na hlavním kůru (v současnosti nehratelné) a menší varhany na boční empoře.
Tento menší nástroj byl postaven r. 1745 a na dvou manuálech a pedálu má celkově 18 rejstříků. Hrací stůl je koncipován jako samostatně stojící před nástrojem. Nástroj byl opraven r. 1795 pražským varhanářem Franzem Kolbem a dále v 19. století souběžně při opravách velkých varhan. Při některé z posledních oprav kolem přelomu století byla vyměněna i původní klaviatura a část traktury v hracím stole. Roku 1956 nástroj přemístila na jiné místo na kůru firma Organa – Kutná Hora, která dodala mj. i nový elektroventilátor a plovákový měch a přisadila pedál k varhanní skříni.
Stav nástroje se pak nadále zhoršoval, až se počátkem 90. let 20. století přistoupilo k restaurování varhan, které provedl varhanář Miroslav Heger z Hořovic pod dozorem diecézního organologa a pracovníků památkové péče. Při restaurování byl nástroj přemístěn na původní místo na boční empoře, podle vzorů (Klementinum) byly dodány nové klaviatury, pedálnice, manubria, notový pult… Obnovena byla rovněž původní dispozice. Nástroj je nyní ve velmi dobrém stavu a využíván zejména koncertně.
Dispozice nástroje:
Hlavní stroj
C – c3, krátká oktáva
Principal 8´
Octava 4´
Quinta 3´
Superoctava 2´
Quinta 1 1/2´
Sedecima 1´
Mixtura 1 1/2´, 5 f
Salicional 8´
Fugara 4´
Waldflöte 2´
Ladění: Neidhard I, a = 440 Hz/15 °C
Zdroj: http://www.varhany.net/cardheader.php?id=&lok=1273&podrobnosti=1
Positiv
C – c3, krátká oktáva
Copula maior 8´
Copula minor 4´
Principal 2´
Rauschquint 2 f
Pedál
C-a, krátká oktáva, 12 tónů
Subbass 16´
Octavbass 8´
Quintbass 6´
Superoctavbass 4´
Příležitostně se při koncertech využívá také varhanní pozitiv postavený v roce 1831 varhanářem Josefem Gartnerem. Tento jednomanuálový nástroj se šesti rejstříky je umístěn v přízemí kostela v prostoru pod kupolí a využívá se zejména k interpretaci raně barokní a starší hudby.